Kamis, 19 November 2015

Mengetahui Apa yang perlu Adakah Untuk Sembelit

Mengetahui Apa yang perlu Adakah Untuk Sembelit

Untuk mendapatkan bantuan yang amat diperlukan apabila sembelit, salah satu mesti tahu apa yang perlu dilakukan untuk sembelit.

Terdapat banyak sebab-sebab pergerakan yang tidak teratur dan ini termasuk pemakanan yang tidak sihat, ubat-ubatan tertentu, pergerakan rendah, tekanan dan gangguan makan.

Apa yang kamu dapati ketika sembelit?

Terdapat membuang air besar yang menyakitkan dan sukar kerana najis keras dan kering dan rasa tidak mampu untuk mengosongkan usus sepenuhnya. Kekerapan membuang air juga berkurangan dengan ketara.

Apakah rawatan berkesan yang anda boleh lakukan untuk sembelit?

Yang paling biasa adalah beralih kepada diet serat yang tinggi. Jika anda menikmati tinggi lemak, makanan serat rendah seperti burger, pizza, ais krim dan lain-lain sudah tiba masanya anda beralih kepada makan makanan yang kaya dengan serat makanan tambahan serat pemakanan.

Sesetengah makanan tambahan dikatakan membantu seseorang sembelit dengan melonggarkan pergerakan usus. Makanan tambahan magnesium terutamanya didapati dapat membantu dalam membuat otot kolon berehat membuat kontraksi lebih lancar untuk laluan najis.

Meningkatkan pengambilan air anda dan mengurangkan minuman beralkohol kaya dan kafein. 2 liter air setiap hari boleh menghilangkan masalah untuk anda. Tambah ke ini bendalir lain seperti jus buah-buahan dan sup untuk rawatan yang lebih berkesan.

Bersenam secara teratur. Jika anda tidak mempunyai masa untuk pergi ke gym, berjalan kaki 30 minit atau berjalan setiap hari adalah mencukupi.

Terdapat juga julap yang boleh diambil untuk meningkatkan jumlah air di dalam usus anda. Ini melembutkan najis supaya ia boleh dengan mudah defecated. Julap osmosis seperti susu magnesia dan garam Epsom adalah berkesan dalam menghasilkan pergerakan dalam tempoh 24 jam.

Mengetahui apa yang perlu dilakukan untuk sembelit adalah penting walaupun anda tidak kerap mengalami masalah ini. Jika anda sedar rawatan, anda juga perlu sedar pencegahan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar